Facebook Dark Patterns: Μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Amazon, το Facebook και η Google δεν “φύτρωσαν” απλά: τις δημιουργήσαμε όλοι μας! Σήμερα θα ασχοληθούμε λίγο με τον σχεδιασμό των σελίδων τους. Όλα είναι σκόπιμα, και εξυπηρετούν κάτι.
Μερικές φορές μάλιστα το design είναι απόλυτα σκόπιμο και βοηθάει στο να αλλάξει ανθρώπινες συμπεριφορές.
Αυτά τα σχέδια ονομάζονται “σκούρα μοτίβα” από το “dark patterns,” και βρίσκονται παντού. Παρακάτω ο Evan Puschak, περιγράφει το θέμα πολύ παραστατικά με ένα βίντεο στο YouTube:
Το βίντεο παρουσιάζει αρχικά το πόσο δύσκολο είναι να κλείσετε ένα λογαριασμό στο Amazon, και συνεχίζει με άλλα κόλπα που χρησιμοποιούν οι designers για να σας κάνουν να πατήσετε λάθος κουμπί για εσάς και το σωστό για αυτούς. Έτσι το link του unsubscribe έχει το ίδιο χρώμα με την υπόλοιπη γραμματοσειρά για να είναι αόρατο, και πολλά άλλα.
Κάτι ανάλογο συνέβαινε και με την διαγραφή λογαριασμού από την Yahoo!
Ας δούμε όμως τι συμβαίνει με το Facebook. Ο επερχόμενος ευρωπαϊκός νόμος GDPR, περί ιδιωτικότητας, θέλει από τους χρήστες να επιτρέπουν ρητά τη συλλογή δεδομένων, και το Facebook έπρεπε φυσικά να ζητήσει ρητά αυτή την άδεια.Γνωρίζουμε όμως ότι στο Facebook είναι πολύ καλοί στο να κάνουν τους ανθρώπους ό, τι θέλουν.
Έτσι γνωρίζοντας το πως λειτουργούν οι εταιρείες με τα Dark Patterns για να σας εξαπατήσουν, ας ρίξουμε μια ματιά σε μια δημοσίευση στο blog του Facebook που αναγγέλλει τις νέες λειτουργίες του GDPR:
Παρατηρήστε πώς το κουμπί “Αποδοχή και Συνέχεια” ή “Accept and Continue” είναι μπλε και στο κάτω μέρος, ενώ η επιλογή που σας επιτρέπει πραγματικά να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας είναι χωρίς κάποιο χρώμα; Φυσικά και είναι σκόπιμο. Θέλουν να πατήσετε το “Αποδοχή και Συνέχεια”, και γι ‘αυτό είναι η επιλογή που κάνουν σίγουρο ότι ξεχωρίζει.
Αν δεν πειστήκατε ας κάνουμε ένα test. Αν είστε μέλος σε κάποια ομάδα και προσπαθήσετε να αποσυνδεθείτε θα δείτε την παρακάτω εικόνα (όχι δεν θα αποσυνδεθώ από την ECM)…
Αν απλά πατήσετε Enter τι νομίζετε ότι θα γίνει; Όχι δεν θα αποχωρήσετε από την ομάδα γιατί το Enter πάει στο (x).
Το Facebook (και όχι μόνο) το κάνει αυτό πολύ. Οι εταιρείες που ασχολούνται με τον σχεδιασμό ιστοσελίδων, είναι πολύ καλές στο να κάνουν το πλήθος να αλλάζει συμπεριφορά, και εμείς θα πρέπει να μάθουμε να παρατηρούμε τέτοιες μικρές λεπτομέρειες.
Δώστε προσοχή και θα παρατηρήσετε πολλά είδη σκοτεινών μοτίβων να βρίσκονται παντού.
https://iguru.gr/facebook-dark-patterns/?fbclid=IwAR1zgDqVjojoF5mXGT1z7m_Z_DsGM3YBdmZAq-7acPYtExuYe1cXXJa0Uf0
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το blog TEO O ΜΑΣΤΟΡΑΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά σε άρθρα που αναδημοσιεύονται από διάφορα ιστολόγια. Δημοσιεύονται όλα για την δική σας ενημέρωση.